فروشگاه تجهیزات پزشکی اریا مدیک

کمک نیاز دارید؟ ۰۹۱۴۲۰۶۷۷۷۰

تجهیزات پزشکی و نقش آن در کنترل، پیشگیری و درمان بیمار ها

علی وثوقی
۲ مرداد ۱۴۰۲
0 دیدگاه

پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ها توسط تجهیزات پزشکی

اصل اول در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ها، مطلع شدن از آن بیماری می باشد. بطور مثال شخصی می تواند بیماری خویش را کنترل و یا درمان کند که از وجود آن بیماری در بدن خود آگاه باشد و یا شخصی می تواند از بروز بیماری در بدن خود پیشگیری نماید که همیشه و بطور مستمر علائمی مانند : فشارخون، تب، قندخون، چربی، میزان خلوص اکسیژن، ضربان قلب، آریتمی قلب و... را کنترل نماید.

اگر بخواهیم یک نمونه از ضرورت وجود تجهیزات پزشکی در منزل و اهمیت آن در کنترل و پیشگیری بیماری را مثال بزنیم، طبق تحقیقات انجام شده در سازمان بهداشت جهانی حدود یک سوم یعنی 33% از افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند از آن اطلاعی ندارند پس هیچگاه نمی توانند بیماری خود را درمان و کنترل کنند و این یک دلیل بسیار مهم جهت ایجاد اهمیت وجود تجهیزات پزشکی در منزل می باشد.

 

زنگ خطر و نقطه عطف و شروع بیماری

طبق تجربه کسب شده در سالیان دراز اغلب مردم با تکیه به این افکار و صحبت ها که فشارخون ما همیشه نرمال است، من فشارخون خود را چند ماه پیش گرفتم و نرمال بود و یا قندخون من همیشه نرمال می باشد، هیچگاه اقدام به خرید دستگاه های تجهیزات پزشکی خانگی نمی نمایند در صورتی که باید به اطلاع این افراد رساند از یک لحظه و زمان به بعد بیماری می تواند در بدن شروع شود و رفته رفته پیش روی نماید. درصورتی که در ماه پیش فشارخون یا قند خون و... شما نرمال بوده است دلیل نمی شود در ماه های جاری نیز همانگونه نرمال و بصورت ثابت باقی بماند. صحبت اصلی اینجاست که فردی می تواند لحظه شروع بیماری و آن نقطه عطف را سریع پیدا و مشخص نماید که دائماً در حال کنترل علائم ضروری و حیاتی خود باشد.

بسیاری از بیماری ها در لحظه شروع بوسیله رعایت رژیم غذایی و اندکی ملاحظات می تواند درمان شود و فقط و فقط این تاخیر در درمان است که یک بیماری و مشکل کوچک را تبدیل به بیماری های سخت و لاعلاج می کند، پس حتما ضرورت وجود تجهیزات پزشکی را در منزل درک نمایید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم ما قصد داریم به تفکیک چند نمونه از تجهیزات پزشکی خانگی را نام برده و چگونگی کمک آن را در بیماری شرح دهیم.

 

دستگاه فشارسنج

فشارخون جزء دسته علائم متغیر می باشد یعنی اینطور نیست که فشار خون شخصی اگر 12 روی 8 باشد بصورت مدتها همان عدد باشد و تغییر نکند، ممکن است در یک شبانه روز فشارخون تغییرات بسیاری داشته باشد از جمله تغییر بعلت رویداد و اتفاقاتی که در طی روز می افتد، سختی و کارهای فیزیکی، جزر و مد شبانه و... و همه و همگی در فشارخون ما تاثیر مستقیم و بسیاری دارند پس در مرحله اول این موضوع را درک نماییم که فشارخون بصورت لحظه ای میتواند تغییر نماید، حال شخصی که در منزل خود یک دستگاه فشارسنج داشته باشد در طی شبانه روز می تواند به راحتی فشارخون خود را اندازه گیری نماید، در عوض اگر در منزل این دستگاه فشارسنج موجود نباشد هیچ کس حوصله این را ندارد که بخاطر اندازه گیری فشارخون خود به درمانگاه و کلینیک مراجعه نماید، پس با یک حرکت ساده و خرید فشارسنج می توانید به راحتی و بدون هیچگونه بهانه ای فشارخون خودتان و اعضای خانوادتان را اندازه گیری نمایید.

فشارخون جزء دسته علائم متغیر می باشد یعنی اینطور نیست که فشار خون شخصی اگر 12 روی 8 باشد بصورت مدتها همان عدد باشد و تغییر نکند، ممکن است در یک شبانه روز فشارخون تغییرات بسیاری داشته باشد از جمله تغییر بعلت رویداد و اتفاقاتی که در طی روز می افتد، سختی و کارهای فیزیکی، جزر و مد شبانه و... و همه و همگی در فشارخون ما تاثیر مستقیم و بسیاری دارند پس در مرحله اول این موضوع را درک نماییم که فشارخون بصورت لحظه ای میتواند تغییر نماید، حال شخصی که در منزل خود یک دستگاه فشارسنج داشته باشد در طی شبانه روز می تواند به راحتی فشارخون خود را اندازه گیری نماید، در عوض اگر در منزل این دستگاه فشارسنج موجود نباشد هیچ کس حوصله این را ندارد که بخاطر اندازه گیری فشارخون خود به درمانگاه و کلینیک مراجعه نماید، پس با یک حرکت ساده و خرید فشارسنج می توانید به راحتی و بدون هیچگونه بهانه ای فشارخون خودتان و اعضای خانوادتان را اندازه گیری نمایید.

 

دستگاه قندخون 

قند خون به نسبت فشارخون از تغییرات کم تری برخوردار است ولی درصورت گذشت سن و یا وجود افراد دیابتی در خانواده ممکن است قندخون نیز مانند فشارخون بطور ناگهانی افزایش یابد و ما از آن اطلاعی نداشته باشیم ولی درصورتی که در منزل یک دستگاه تست قندخون وجود داشته باشد بصورت هفته ای یکبار قندخون خود را چک کرده و نیازی به مراجعه به کلینیک و درمانگاه نداشته باشید.

افراد دیابتی و بانوان باردار نیز وجود دستگاه قند خون در منزلشان بسیار ضروری می باشد، افراد دیابتی نیز همانند افراد با فشارخون بالا درصورت نیاز به تزریق انسولین و استفاده از دارو در مرحله اول باید از مقدار قندخون خود آگاه باشند و سپس به میزان لازم از انسولین و دارو مصرف نماید و بانوان باردار نیز جهت پیشگیری و کنترل دیابت بارداری موظف هستند بصورت مستمر قندخون خود را کنترل نمایند پس اهمیت وجود دستگاه قندخون نیز هم اکنون آشکار می شود پس سعی کنید حتما در منزل یک دستگاه کنترل قندخون داشته باشید.

 

تب سنج 

تشنج، مشکلات تنفسی، سرگیجه و... میتواند از عوامل ماندن در تب بالا باشد بخصوص در کودکان و نوزادان در هنگام ایجاد تب فرصت لازم جهت مراجعه به کلینیک جهت اندازه گیری تب فراهم نمی باشد و ممکن است تا قبل از آن کودک دچار تشنج شود، یک تبسنج دقیق و خوب در منزل می تواند در همان لحظه از وقوع اتفاقات بد و دشوار جلوگیری نماید، جهت راحتی بیشتر می توانید از تب سنج هایی استفاده نمایید که در کمترین زمان ممکن تب را اندازه میگیرند.

 

دستگاه بخور سرد(رطوبت ساز) 

آلودگی هوا، ذرات معلق، خشکی هوا، سرفه و خرخر کردن و حساسیت های فصلی و... همگی کلمه های آشنایی هستند برای ما، یکی از موثرترین راهها جهت بهبود موارد بالا استفاده از دستگاه بخور سرد یا رطوبت ساز می باشد که بوسیله تولید رطوبت، خشکی هوا را از بین برده و مجاری و دستگاه تنفسی عملکرد بهتری خواهد داشت و بعلت تولید یون منفی ذرات معلق، گرد و خاک و آلودگی هوا را از بین می برد تا در محل زندگی و کار از محیطی تمیز تر و شاداب تر استفاده نمایید. اینک این مسئله بر همگان آشکار می باشد که هوای آلوده و خشک چه صدمات جبران ناپذیری می تواند به دستگاه تنفسی، بینایی و پوست برساند و فقط با استفاده از یک دستگاه می توانیم پوستی لطیف، بینایی بهتر و دستگاه تنفسی سالم تری داشته باشیم، حال بماند که این دستگاه بر روی گل و گیاه و حتی لوازم خانه نیز می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

در این میان دستگاه تنفسی نوزادان و کودکان بسیار بسیار حساس تر از بزرگسالان می باشد و در جهت همین موضوع امروزه پزشکان نوزاد و کودکان تاکید بسیاری دارند که حداقل یک دستگاه بخور سرد در اتاق کودک باشد تا در سنین کودکی به مشکلات تنفسی و ریوی دچار نشود و در هنگام شب و خوابیدن بواسطه سرفه و خرخر کردن گلو، کودکمان اذیت نشود.

 

دستگاه پالس اکسیمتر

امروزه بسیاری از سالمندان دچار مشکلات متعدد ریوی و تنفسی می باشند و این مشکلات در کلانشهر ها بعلت آلودگی بیش از حد بیشتر اتفاق می افتد، در کنار سالمندان کسانی نیز هستند که در سنین پایین دچار این مشکلات میشوند و بالاجبار از دستگاه های تنفسی استفاده می کنند.

حال این امر نیازمند اطلاع از میزان اکسیژن بدن شخص می باشد تا تشخیص دهد که از دستگاه اکسیژن استفاده نماید یا خیر و این دستگاه پالس اکسیمتر است که این کار را برای شخص انجام می دهد.

بوسیله دستگاه پالس اکسیمتر می توانید میزان اکسیژن بدن خود را بصورت لحظه ای اندازه گیری نمایید و در صورت نیاز از دستگاه اکسیژن استفاده نمایید.

 

ترازوی وزن کشی

تناسب اندام و وزن مناسب به یکی از مهمترین دغدغه های افراد برای حفظ زیبایی ظاهری و در افراد مسن و کهن سال برای حفظ سلامتی تبدیل شده است، جهت انجام رژیم غذایی در کنار ورزش کردن روزانه، ما به یک ترازوی وزن کشی نیاز داریم تا از کاهش و یا افزایش وزنمان آگاه شویم در غیر این صورت تلاش کردن بدون دیدن نتیجه در انتها به کاهش انگیزه ختم شده و احتمال توقف ورزش و رژیم را در پی دارد.

برخی از ترازو ها نیز در کنار اندازه گیری وزن شما قادر به تشخیص شاخص توده بدنی (BMI) می باشند که در رسیدن به اندام دلخواه بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

 

زانوبند 

این باور غلط در اغلب مردم وجود دارد که زانو بند را فقط با تجویز پزشک باید استفاده کرد و یا فقط در مواقع آسیب زانو و این گونه موارد، ولی ما روزانه زمان بسیار زیادی را سر پا و در حال پیاده روی هستیم، از لحظه ای که بیدار میشویم این فشار بالا تنه بر روی زانو ها سنگینی می کند تا لحظه خواب موقع شب.

به مرور و گذشت زمان مفصل زانو دچار آسیب شده و نیاز به درمان و درصورت آسیب شدید نیاز به عمل خواهد داشت، ولی همانند دیگر موارد از آسیب و عارضه های زانو نیز می توان پیشگیری نمود، به این صورت که اندکی فشار بالا تنه را که بر روی مفصل زانو است کاهش بدیم تا طول عمر آن افزایش یابد.

زانو بند هایی وجود دارد که بوسیله آتل نرم و قابل انعطاف خود می توانند این کار را برای ما انجام دهند و در پیاده روی ها، ورزش و کارهای روزانه که به مدت زیادی سر پا هستیم کمک مفصلهایمان باشند.

 

برای اطمینان از درستی عملکرد تجهیزات پزشکی خانگی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید

۱. آزمایش دستگاه: برخی از تجهیزات پزشکی خانگی دارای تست‌های خودکار هستند که قابلیت بررسی دقیق عملکرد آنها را دارند. در صورت وجود این قابلیت در تجهیزات خود، می‌توانید با استفاده از تست‌های خودکار عملکرد دستگاه را بررسی کنید.

۲. مراجعه به پزشک: بهترین راه برای اطمینان از درستی عملکرد تجهیزات پزشکی خانگی، مراجعه به پزشک است. پزشک با بررسی علائم شما می‌تواند از درستی عملکرد تجهیزات خانگی شما مطمئن شود.

۳. آموزش درست استفاده: برای اطمینان از درستی عملکرد تجهیزات پزشکی خانگی، باید از روش‌های درست استفاده از آنها آگاهی داشته باشید. با مطالعه دقیق راهنمای استفاده و آموزش‌ها، می‌توانید به درستی از تجهیزات پزشکی خانگی استفاده کنید.

۴. نگهداری و تعمیر صحیح: نگهداری صحیح و تعمیرات دوره‌ای تجهیزات پزشکی خانگی می‌تواند به بهبود عملکرد آنها کمک کند. بنابراین، باید به دقت دستورالعمل‌های تولید کننده را برای نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی خانگی رعایت کنید.

به طور کلی، برای اطمینان از درستی عملکرد تجهیزات پزشکی خانگی باید درست استفاده کنید، دستورالعمل‌های تولید کننده را رعایت کنید و به مراقبت و نگهداری آنها توجه کنید. در صورتی که با مشکلی در عملکرد تجهیزات پزشکی خانگی خود مواجه شدید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

 

اهمیت وجود تجهیزات پزشکی خانگی در منزل

تجهیزات پزشکی خانگی می‌توانند برای پیشگیری از بیماری‌ها و نگهداری سلامتی در خانه بسیار مفید باشند. در بسیاری از موارد، استفاده از تجهیزات پزشکی خانگی می‌تواند به جلوگیری از نیاز به مراجعه به پزشک و بستری شدن در بیمارستان کمک کند. به طور کلی، داشتن تجهیزات پزشکی خانگی می‌تواند به شما کمک کند در مورد سلامت خود و خانواده‌تان آگاهی داشته باشید و به همین ترتیب، به رعایت بهتر سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند.

همچنین، در بعضی موارد اگر شخص یا فردی در خانواده دچار بیماری خاصی باشد، تجهیزات پزشکی خانگی می‌تواند برای مراقبت از آن شخص بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، اگر فردی دچار بیماری قلبی باشد، داشتن تجهیزاتی مانند فشارسنج و دستگاه الکتروکاردیوگرافی (ECG) می‌تواند به کمک تشخیص و کنترل بیماری و بررسی وضعیت قلبی فرد کمک کند.

لازم به ذکر است که قبل از استفاده از هر تجهیزات پزشکی خانگی، بهتر است با پزشک یا متخصص مرتبط مشورت کرده و دستورالعمل‌های استفاده و نگهداری را به دقت مطالعه کنید. همچنین، در برخی موارد ممکن است نیاز به دانش خاصی برای استفاده از تجهیزات داشته باشید، بنابراین بهتر است قبل از استفاده، دستورالعمل‌های استفاده و نگهداری را به دقت مطالعه کنید.

 

شما میتوانید با مراجعه به صفحه فروشگاهی آریامدیک، از قیمت و مشخصات انواع تجهیزات پزشکی باخبر شوید و نسبت به خرید اقدام نمایید. جهت دریافت مشاوره نیز از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 

  • فهرست مطالب
    بیشتر بخوانید
    دیدگاه ها

    برای نظر دادن لطفا وارد شوید.

    به سبد خرید اضافه شد
    به علاقمندی ها اضافه شد
    0

    محصول در سبد خرید دارید

    مشاهده سبد خرید