فروشگاه تجهیزات پزشکی آریا مدیک

کمک نیاز دارید؟ ۰۹۱۴۲۰۶۷۷۷۰

17 غذا برای کاهش قندخون

علی وثوقی
۴ آذر ۱۴۰۲
0 دیدگاه

17 غذا برای کاهش قندخون

اگرچه عواملی مانند وزن بدن، فعالیت، استرس و ژنتیک نیز در تنظیم قند خون نقش دارند، پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای مدیریت قند خون بسیار مهم است.

در حالی که برخی از غذاها، از جمله آنهایی که دارای قند افزوده بالا و کربوهیدرات های تصفیه شده هستند، می توانند به نوسانات قند خون کمک کنند، برخی دیگر می توانند تنظیم قند خون را در عین ارتقاء سلامت کلی بهینه کنند.

در اینجا 17 ماده غذایی وجود دارد که ممکن است به تنظیم قند خون شما کمک کند.

 

1-کلم بروکلی و جوانه های کلم بروکلی

سولفورافان نوعی ایزوتیوسیانات است که خاصیت کاهش قند خون دارد. این ماده شیمیایی گیاهی از طریق واکنش آنزیمی هنگام خرد کردن یا جویدن کلم بروکلی تولید می شود.

مطالعات آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی نشان داده اند که عصاره کلم بروکلی غنی از سولفورافان دارای اثرات ضد دیابتی قوی است و به افزایش حساسیت به انسولین و کاهش قند خون و نشانگرهای استرس اکسیداتیو کمک می کند.

جوانه های بروکلی منابع غلیظ گلوکوزینولات ها مانند گلوکورافانین هستند. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات به افزایش حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند که به صورت پودر یا عصاره مکمل شوند.

 

2-غذاهای دریایی

غذاهای دریایی، از جمله ماهی و صدف، منبع ارزشمندی از پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کنند.

پروتئین برای مدیریت قند خون ضروری است. به هضم آهسته کمک می کند، از افزایش قند خون بعد از غذا جلوگیری می کند و احساس سیری را افزایش می دهد. به علاوه، ممکن است به جلوگیری از پرخوری و ترویج کاهش چربی اضافی بدن کمک کند، دو اثر ضروری برای سطح قند خون سالم..

نشان داده شده است که مصرف زیاد ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین به بهبود تنظیم قند خون کمک می کند.
 

 

به عنوان مثال، در یک مطالعه کوچک با 68 شرکت‌کننده، بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی که 26 اونس (اونس) یا 750 گرم (گرم) ماهی چرب در هفته مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که بدون چربی مصرف می‌کردند، بهبود قابل‌توجهی در سطح قند خون بعد از غذا داشتند.

 

3-کدو تنبل و تخمه کدو تنبل

کدو تنبل با رنگ روشن و سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان، انتخابی عالی برای تنظیم قند خون است. کدو تنبل یک درمان سنتی دیابت در بسیاری از کشورها از جمله مکزیک و ایران است.

کدو تنبل سرشار از کربوهیدرات به نام پلی ساکارید است که به دلیل پتانسیل تنظیم قند خون مورد مطالعه قرار گرفته است. نشان داده شده است که درمان با عصاره و پودر کدو تنبل به میزان قابل توجهی سطح قند خون را در مطالعات محدود انسانی و حیوانات کاهش می دهد.

دانه‌های کدو تنبل سرشار از چربی‌ها و پروتئین‌های سالم هستند که آنها را به گزینه‌ای عالی برای مدیریت قند خون تبدیل می‌کند.

یک مطالعه کوچک در سال 2018 با 40 شرکت‌کننده نشان داد که مصرف 2 اونس (65 گرم) دانه کدو تنبل قند خون پس از غذا را تا 35 درصد در مقایسه با گروه کنترل کاهش می‌دهد (منبع معتبر 20).

 

4-آجیل و کره آجیل

تحقیقات نشان داده است که خوردن آجیل ممکن است راهی موثر برای کمک به تنظیم سطح قند خون باشد.

در یک مطالعه کوچک روی 25 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف هر دو بادام زمینی و بادام در طول روز به عنوان بخشی از رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش سطح قند خون ناشتا و پس از غذا شد.

همچنین، یک بررسی نشان داد که مصرف انواع مختلف آجیل درختی منجر به کاهش سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

 

5-بامیه

بامیه میوه ای است که معمولاً مانند سبزیجات استفاده می شود. این منبع غنی از ترکیبات کاهش دهنده قند خون مانند پلی ساکاریدها و آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است.

دانه های بامیه به دلیل خواص قوی در کاهش قند خون ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای دیابت مفید باشد.

Rhamnogalacturonan پلی ساکارید اصلی در بامیه، به عنوان یک ترکیب قوی ضد دیابت شناخته شده است. بعلاوه، بامیه حاوی فلاونوئیدهای ایزوکورسیترین و جنتیوبیوزید است که با مهار برخی آنزیم ها به کاهش قند خون کمک میکند.

 

6-بذر کتان

بذر کتان سرشار از فیبر و چربی های سالم است و ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند.

در یک مطالعه 8 هفته ای روی 57 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، کسانی که روزانه 7 اونس (200 گرم) ماست 2.5 درصد چربی حاوی 1 اونس (30 گرم) بذر کتان مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در HbA1c را تجربه کردند - نشانگر طولانی مدت اصطلاح تنظیم قند خون - در مقایسه با کسانی که ماست ساده مصرف می کردند.

علاوه بر این، بررسی 25 مطالعه کنترل شده نشان داد که خوردن دانه کتان کامل منجر به بهبود قابل توجهی در تنظیم قند خون می شود.

 

7-لوبیا و عدس

لوبیا و عدس سرشار از منیزیم، فیبر و پروتئین هستند. این مواد مغذی ممکن است بتوانند به کاهش قند خون کمک کنند. آنها به خصوص سرشار از فیبر محلول و نشاسته مقاوم هستند که به کند شدن هضم کمک می کند و ممکن است پاسخ قند خون را بعد از غذا بهبود بخشد.

به عنوان مثال، مطالعه ای روی 12 زن نشان داد که افزودن لوبیا سیاه یا نخود به وعده غذایی برنج به طور قابل توجهی سطح قند خون پس از غذا را در مقایسه با خوردن برنج به تنهایی کاهش می دهد.

بسیاری از مطالعات دیگر نشان داده‌اند که خوردن لوبیا و عدس می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند و احتمالاً به محافظت در برابر ابتلا به دیابت کمک می‌کند.

 

8-کیمچی و کلم ترش

غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی و کلم ترش حاوی ترکیبات تقویت کننده سلامتی از جمله پروبیوتیک ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. تحقیقات این ترکیبات را با بهبود قند خون و حساسیت به انسولین مرتبط می‌داند.

یک بررسی در سال 2021 به این نتیجه رسید که غذاهای پروبیوتیک تأثیر قابل توجهی بر تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارند. محققان خاطرنشان کردند که این غذاها بیشترین تأثیر را بر روی افرادی که دیابت آنها به خوبی مدیریت نشده است و افرادی که تحت درمان با انسولین قرار نمی‌گیرند دارند.

 

9-دانه چیا

خوردن دانه چیا ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند. برخی از مطالعات مصرف دانه چیا را با کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین مرتبط می‌دانند.

یک بررسی در سال 2020 از 17 مطالعه حیوانی به این نتیجه رسید که دانه‌های چیا ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون کمک کند و به طور بالقوه خطر بیماری از جمله خطر دیابت را کاهش دهد.

همچنین، مطالعه‌ای روی 15 بزرگسال سالم نشان داد شرکت‌کنندگانی که 1 اونس (25 گرم) دانه چیا آسیاب شده در کنار 2 اونس (50 گرم) محلول قند دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که شکر مصرف کردند، 39 درصد کاهش سطح قند خون داشتند. راه حل به تنهایی.

 

10-کلم پیچ

مردم اغلب کلم پیچ را به عنوان یک "ابر غذا" توصیف می کنند - و دلیل خوبی هم دارد. حاوی ترکیبات متعددی است که ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند، از جمله فیبر و آنتی اکسیدان های فلاونوئید.

مطالعه ای که شامل 42 بزرگسال ژاپنی بود نشان داد که مصرف 7 یا 14 گرم غذاهای حاوی کلم پیچ با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات به طور قابل توجهی سطح قند خون بعد از غذا را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در کلم پیچ، از جمله کورستین و کامفرول، اثرات قوی کاهش قند خون و حساسیت به انسولین دارند.

 

11-توت ها

مطالعات متعدد مصرف توت را با بهبود تنظیم قند خون مرتبط می کند. توت ها حاوی فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند و همه اینها آنها را به گزینه ای عالی برای افرادی که مشکلات مدیریت قند خون دارند تبدیل می کند.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که خوردن 2 فنجان (250 گرم) تمشک قرمز با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات به طور قابل توجهی انسولین و قند خون پس از غذا را در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد.

علاوه بر تمشک، مطالعات نشان داده اند که توت فرنگی، زغال اخته و شاه توت ممکن است با افزایش حساسیت به انسولین و بهبود پاکسازی گلوکز از خون، برای مدیریت قند خون مفید باشند.

 

12-آووکادو

آووکادو ممکن است فواید قابل توجهی برای تنظیم قند خون داشته باشد. آنها سرشار از چربی های سالم، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و افزودن آنها به وعده های غذایی ممکن است مدیریت قند خون را بهبود بخشد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که آووکادو ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند و از بروز سندرم متابولیک از طریق کاهش چربی محافظت کند. سندرم متابولیک مجموعه ای از شرایط، از جمله فشار خون بالا و قند خون بالا است که خطر بیماری مزمن را افزایش می دهد.

با این حال، به یاد داشته باشید که بسیاری از مطالعاتی که اثرات مصرف آووکادو بر سطح قند خون را بررسی می‌کنند، توسط هیئت مدیره آووکادو Hass تأمین مالی شده‌اند، که می‌تواند بر جنبه‌های مطالعات تأثیر بگذارد.

 

13-جو و سبوس جو دوسر

گنجاندن جو دوسر و سبوس جو دوسر در رژیم غذایی شما ممکن است به بهبود سطح قند خون شما به دلیل محتوای فیبر محلول بالای آنها کمک کند، که نشان داده شده است که خواص قابل توجهی در کاهش قند خون دارد.

تجزیه و تحلیل 16 مطالعه نشان داد که مصرف جو دوسر به طور قابل توجهی سطح HbA1c و قند خون ناشتا را در مقایسه با وعده های غذایی کنترل کاهش می دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه کوچک روی 10 نفر نشان داد که نوشیدن 7 اونس آب مخلوط با 1 اونس سبوس جو دوسر قبل از خوردن نان سفید به طور قابل توجهی قند خون پس از غذا را در مقایسه با نوشیدن آب ساده کاهش می دهد.

 

14-مرکبات

اگرچه مرکبات حاوی قند طبیعی هستند، اما از نظر شاخص گلیسمی پایین تا متوسط در نظر گرفته می شوند. مرکبات همچنین منابع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت مملو از فیبر هستند و حاوی ترکیبات گیاهی مانند نارینژنین، پلی فنول با خواص ضد دیابتی قوی هستند.

خوردن مرکبات کامل ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین، کاهش HbA1c و محافظت در برابر دیابت کمک کند.

 

15-کفیر و ماست

کفیر و ماست از محصولات لبنی تخمیر شده هستند که ممکن است به تنظیم قند خون کمک کنند.

یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 60 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که نوشیدن 20 اونس (600 میلی لیتر) کفیر، یک نوشیدنی ماست غنی از پروبیوتیک، در روز به طور قابل توجهی قند خون ناشتا و HbA1c را در مقایسه با نوشیدن کفیر فاقد پروبیوتیک کاهش می دهد.

مصرف ماست همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. در تجزیه و تحلیل 42 مطالعه در سال 2022، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که هر 50 گرم (1.7 اونس) مصرف روزانه ماست با کاهش 7 درصدی خطر دیابت نوع 2 مرتبط است.

 

16-تخم مرغ

تخم مرغ منبع غلیظی از پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. برخی مطالعات مصرف تخم مرغ را با تنظیم بهتر قند خون مرتبط می دانند.

مطالعه ای روی 42 بزرگسال مبتلا به اضافه وزن یا چاقی و پیش دیابت یا دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن یک تخم مرغ بزرگ در روز منجر به کاهش قابل توجه 4.4 درصدی در قند خون ناشتا و بهبود حساسیت به انسولین در مقایسه با یک جایگزین تخم مرغ می شود.

علاوه بر این، طی یک مطالعه پیگیری ۱۴ ساله روی ۷۰۰۲ بزرگسال کره ای، مصرف مکرر تخم مرغ ۲ تا کمتر از ۴ وعده در هفته با ۴۰ درصد کمتر خطر ابتلا به دیابت نسبت به خوردن تخم مرغ یک بار در هفته یا کمتر مرتبط بود. این ارتباط در مردان آشکار بود اما در زنان نه

 

17-سیب

سیب حاوی فیبر محلول و ترکیبات گیاهی از جمله کورستین، اسید کلروژنیک و اسید گالیک است که ممکن است به کاهش قند خون و محافظت در برابر دیابت کمک کند.

مطالعه ای روی 18 زن نشان داد که خوردن سیب 30 دقیقه قبل از وعده غذایی برنج به طور قابل توجهی قند خون پس از غذا را در مقایسه با خوردن برنج به تنهایی کاهش می دهد..

 

 

سوالات متداول

چه غذاهایی برای هیپرگلیسمی مفید هستند؟

غذاهایی که ممکن است به تنظیم قند خون کمک کنند عبارتند از کلم بروکلی، دانه کدو تنبل و آجیل و سایر موارد. این غذاها ممکن است به کند شدن هضم کمک کنند و معمولاً قند خون شما را افزایش نمی دهند.

 

برای افزایش قند خون از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

اگر هیپرگلیسمی دارید، ممکن است لازم باشد از غذاهایی که می توانند قند خون شما را افزایش دهند اجتناب کنید. این می تواند شامل غذاهایی باشد که قند و کربوهیدرات های تصفیه شده زیادی دارند، مانند نان سفید، نان شیرینی و دسرهای شیرین.

 

سریع ترین راه برای کاهش قند خون چیست؟

اگر دچار هیپرگلیسمی هستید، پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است استفاده از انسولین سریع الاثر را برای کاهش سطح گلوکز خون توصیه کند. آنها همچنین ممکن است یک قرار ملاقات با تیم مراقبت های بهداشتی شما را توصیه کنند.

 

ممکن است لازم باشد سطح قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما در ایجاد یک برنامه درمانی کمک کند که شامل تغییرات رژیم غذایی، ورزش و دارو در صورت نیاز برای کمک به کاهش سطح قند خون شما باشد.

 

پیروی از یک الگوی غذایی سالم برای مدیریت بهینه قند خون ضروری است.

چه پیش دیابت یا دیابت داشته باشید یا بخواهید خطر ابتلا به این شرایط را کاهش دهید، از جمله غذاهای ذکر شده در بالا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی ممکن است به کاهش سطح قند خون شما کمک کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که مصرف کلی رژیم غذایی شما، و همچنین عواملی مانند سطح فعالیت و وزن بدن، در تنظیم بهینه قند خون و محافظت در برابر بیماری‌های مزمن بسیار مهم هستند.

  • فهرست مطالب
    بیشتر بخوانید
    دیدگاه ها

    برای نظر دادن لطفا وارد شوید.

    به سبد خرید اضافه شد
    به علاقمندی ها اضافه شد
    0

    محصول در سبد خرید دارید

    مشاهده سبد خرید